Pij żagańską kranówkę

 

Żagańskie Wodociągi i Kanalizacje Sp. z o.o.. każdego roku uzdatnia ponad 1,5 mln litrów wody, która jest dostarczana miejską siecią wodociągową do mieszkańców Miasta i Gminy Żagań. Dzięki działaniom modernizacyjnym podejmowanym przez Spółkę żagańska kranówka jest smaczna, czysta i można ją pić prosto z kranu.

 

Najczęstszą przyczyną obniżenia parametrów jakościowych dostarczanej przez ŻWiK Sp. z o.o. wody, jest zły stan techniczny instalacji wewnętrznej za wodomierzem głównym.

 

W ślad za wydanym w styczniu 2018 r. nakładem Głównego Inspektoratu Sanitarnego „Kompendium dot. wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi”, przypominamy, że zgodnie z Ustawą z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. 2018 poz. 1152), przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne są odpowiedzialne za jakość wody dostarczanej do wodomierza głównego. Z kolei, zgodnie z art. 5 pkt. 2 Ustawy, za zapewnienie niezawodnego działania instalacji wodociągowej znajdującej się wewnątrz budynku, oraz przyłączy wodociągowych wraz z urządzeniem pomiarowym, odpowiada odbiorca usług, czyli właściciel lub zarządca danego obiektu.

 

Przypominamy, że rury w budynku powinny być regularnie czyszczone lub wymieniane, ponieważ ich zły stan często bywa bezpośrednią przyczyną pogorszenia jakości wody w kranie, w tym jej smaku, zapachu i barwy*.

W celu dochowania  należytej staranności zalecamy właścicielom i zarządcom obiektów:

  • okresowo płukać i dezynfekować instalacje z zimną wodą znajdujące się w budynkach;
  • regularnie czyścić i dezynfekować zbiorniki hydroforowe;
  • przeprowadzać okresowe kontrole w celu sprawdzenia stanu technicznego instalacji;
  • wykonywać działania konserwacyjne i serwisowe, polegające na eliminowaniu przecieków, odłączaniu nieczynnych (zbędnych) odcinków instalacji, wymianie instalacji pozostającej w złym stanie technicznym.

 

Niekorzystny wpływ na jakość wody dostarczanej przez ŻWiK Sp. z o.o. do budynku może mieć zjawisko stagnacji, czyli zatrzymania wody w instalacji wewnętrznej w nieruchomości i w mieszkaniu. W związku z tym, jako dobrą praktykę dla mieszkańców korzystających z wody wodociągowej, zalecamy:

  • odkręcenie na kilka sekund kranu z zimną woda przed napiciem się jej – ta prosta czynność pozwoli na przepłukanie instalacji wewnętrznej i warto ją wykonywać szczególnie po dłuższej nieobecności (np. powrocie z urlopu), jak również rano, kiedy woda stagnuje w rurach, w budynku całą noc;
  • regularne czyszczenie kranów i wylewek, oraz montowanych na nich sitek i perlatorów w celu usunięcia kamienia i zanieczyszczeń.

 

Woda dostarczana przez ŻWiK Sp. z o.o. spełnia surowe normy określone przepisami krajowymi* a jej jakość jest na bieżąco kontrolowana przez akredytowane laboratoria Spółki oraz niezależnie przez Sanepid.

Nasze służby stale monitorują pracę układu dystrybucji wody w systemie on-line. Niezależnie od prowadzonych działań eksploatacyjnych, Spółka systematycznie modernizuje i wymienia kilometry sieci wodociągowej. Działania te bezpośrednio przekładają się na utrzymanie wysokich parametrów wody dostarczanej mieszkańcom.

Dlatego szczególnie zachęcamy Państwa do dbałości o stan instalacji wewnętrznej, aby każdy, odkręcając kran z zimną wodą, mógł cieszyć się wysoką jakością żagańskiej kranówki.

 

*Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2017 r. (Dz. U. 2017 poz. 2294)